lördag 15 mars 2008

Liv i Viduns mage


I dag kände jag de första sparkarna i Viduns mage, det verkar kanske inte som något speciellt när man har fött upp hästar i snart 20 år, men det ÄR speciellt den här gången. Vidun är definitivt en av de roligaste och bästa gångartshästar jag ridit. Alltid arbetsvillig och med en enorm grundkapacitet som gjorde att många, många timmar spenderades i träning. Med den styrkan som hon hade kunde hon bjuda på en kort tölt med bärighet som jag inte fått uppleva efter det. Jag lyckades inte alltid visa henne optimalt på tävlingsbanan med det hon gav mig under vissa ridpass var tillräckligt för att börja fundera på att tillverka fler av samma sort. Med grundtanken "det är de bra ridhästarna man ska avla på" beslutade jag mig under vånda att låta min fantastiska ridhäst få verka som avelssto. Två år har tyvärr gått till spillo då Vidun två gånger har resorberat i tidigt stadie av dräktighet. Men nu är det liv i magen och vi håller verkligen tummarna för att allt kommer att gå vägen så att Vidun äntligen kan få sitt första föl!

Bilden ovan föreställer Vidun och mig i fyrgångsfinal på SM i Göteborg 2004.

Inga kommentarer: