torsdag 27 mars 2008

BE-körkort eller nya EU-regler?


I eran av ständig EU-anpassning har jag under flera års tid väntat på att man ska höja gränsen för den sammanlagda totalvikten på bil och släp. Detta för att jag såsmåningom lagligt ska kunna framföra mina hästar efter en bil som är anpassad efter det Norrländska klimatet, dvs tämligen stor och definitivt fyrhjulsdriven. Dessutom vill man ju ha en transport med boggie så att hästarna står bra samt en sadelkammare i transporten så att maken inte får tillfälle att gnälla över att det blir hästhår i bilen. Men inget har hänt. Som hästtjej har man verkligen kört bil med transport efter sedan första dagen man tog körkortet och mer än en gång har man suttit med två registeringsbevis i handen och kliat sig i huvudet.


Följande gäller;


Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE. Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg. Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Men nu har jag äntligen tagit mig i kragen och fixat mitt BE-körkort vilket troligen kommer att ge följdeffekt i ändrade EU-regler redan nästa år ;) Till hjälp har jag haft "Helmer" på Z trafikskola http://www.ztrafikskola.nu/ som tålmodigt lotsat mig igenom trafikregler, fordonsfunktioner och annat lurigt som jag sedan länge förträngt. Vill verkligen rekommendera denna trafikskola för den som funderar på att uppgradera sitt körkort. De har verkligen varit serviceinriktade, flexibla och tillmötesgående. Tack för hjälpen!

1 kommentar:

M A Friman sa...

Grattis Irja till uppgradering av körkortet, var glad så länge du har nytta av det. Har hört att det är på G att dom skall höja nivån för att få köra tyngre ekipage med vanligt B-kort. Men njut så länge det varar...

I övrigt så har jag eviga diskussioner kring den andra nya EU regeln ang Kunskapsbeviset. Där skall vi nog också komma undan till slut, hoppas jag.