onsdag 29 april 2009

Bra synpunkter om BLUP


Kul med diskussioner kring avel och dess styrande element. BLUP-diskussionerna har ju länge figurerat i alla möjliga sammanhang och själv har jag inte satt mig in i det det tillräckligt för att egentligen ha en åsikt men som vanligt känner jag att jag måste få tycka till ändå...

Ju mer information vi får om vårt avelsmaterial desto större chans har vi att göra rätt val i vårt avelsarbete. BLUP är en otroligt gedigen kartläggning av Islandshästens egenskaper MEN en begränsad sådan. Man kan konstatera att kunskap om BLUP:en är en förutsättning för att man på ett bra sätt ska kunna använda sig av den. Läs mer om det i Maarits kommentarer http://jemthagen.blogspot.com/ på mitt inlägg om Lundar II-hästarna. Många mycket bra synpunter!

Hennes slutsats var som följer; "Man får inte glömma att blupen inte har någon kofficient för fyrgångare och man får inte stirra sig blind på totalblupen. Ju fler avkommor som föräldern får bedömd desto säkrare blir blup siffran."

Vidare kan man konstatera att vi tills stor del väljer hingst med ögat. En väl presterande hingst som visar oss det vi gärna skulle vilja se i våra avkommor, kommer vi sannolikt välja att använda i vår avel. Vi själva väntar i år två föl efter Reynir frá Hóltshusum (på bilden ovan)som är en fantastisk och mycket högpresterande fyrgångare med totalblup 107 där tölt ligger på 110 och hållning under ryttare 115.

2 kommentarer:

M A Friman sa...

När man delar upp blupen och tittar på delmomenten, som du gjorde med Reynir i texten. 110 för tölt och 115 för form under ryttare, då kunde jag nästan se framför mig (på näthinnan) det jag tycker är så vackert hos Reynir.

Hans total på 107 den säger mig inte så mycket alls. Det blir bara en axelryckning.

Trevlig valborg!

Anonym sa...

Man får ju inte glömma att naturen aldrig går att kategorisera helt och hållet och omvandla till statistik...

Vi vet egentligen aldrig när vissa egenskaper kommer till sin rätta, trots att vi gärna vill försöka det... Men det är ju det som är så fantastiskt, eller hur!

Länge leve mångfalden:-)

//Maria