tisdag 2 december 2008

Utbildning inom hästvärlden


För många av oss som valt att låta hästar bli en stor del av livet finns det faktiskt stor möjlighet att även jobba med vårt intresse. Så har det inte alltid varit. Jag har ägt häst i snart 30 år och har förstås noterat hur enormt mycket utbudet och inriktningarna har ökat under åren. Numera finns möjlighet att välja inriktning redan på gymnasial nivå och bara här i Jämtland har vi två Islandshästgymnasium http://www.dille.se/ samt http://www.wangen.se/. Förutom dessa finns också naturbruksutbildningar med hästinriktning, samt specialval i form av ridning att göra i flera vanliga gymnasieprogram. I flera turismutbildningar finns också möjlighet att välja till hästinriktning. Toppen!

Utöver dessa finns förstås också möjligheten att vidareutbilda sig inom sina respektive förbund. Här i Jämtland har vi flera duktiga instruktörer och företagare som har bra utbildningar med sig från Svenska Islandshästförbundet (SIF).

Även eftergymnasialt finns utbildningar att välja och en av de mest sökta på Mittuniversitetet http://www.miun.se/ i Östersund är Ridterapiutbildningen. Den har jag själv valt att gå som påbyggnad till min sjukgymnastutbildning och står precis i begrepp att börja skriva på min examensuppsats. Ämnet kommer att beröra ridterapi i psykiatriskt arbete.

Det finns säkert en hel del ytterligare utbildningar som jag inte har kännedom om, kontakta mig gärna om ni vill tipsa om någon. Det är alltid kul när man väljer att satsa på utbildningar som härrör hästen, hästhållandet och människan i interation med den. Utveckling är alltid poistivt!

3 kommentarer:

Jessika sa...

Ojdå, först nu såg jag att inlägget jag kommenterade på, "Ridterapi på Mittuniversitetet", var ganska gammalt - 20:e april.

Men jaja, nu vet du att jag skrivit där i alla fall! :)

Jag kan tillägga att jag läste naturvetenskap/hästhållning på ett naturbruksgymnasie och fick mängder av information om hur vi kunde utbilda oss vidare inom hästbranschen, men jag har ALDRIG tidigare hört talas om ridterapiutbildningen! Konstigt!

Irja sa...

Ridterapiutbildningen är en helt ny i Sverige och jag ingår i den allra första årskullen som utbildas på universitetsnivå. Vi påbörjade vår utbildning 2005.

Irja :)

Anonym sa...

En hästutbildning mer söderut som dock har studenter från hela landet är BYS - Biologiska Yrkeshögskolan. Det är en eftergymnasial KY-utbildning som heter Företagande med häst. Skolan ligger i Skara och samverkar med Sveriges Lantbruksuniversitet i hög grad. Föreläsare, lokaler, bibliotek, gemensam kår etc. Företagande med häst har fyra inriktningar: landsbygdsföretagande (där jag är lärare och coachar studenter med deras affärsidéer), hovslagare, ridinstruktör-ridskola samt hälsa - friskvård. Dvs att hjälpa människor med hästen som redskap. Förutom att man lär sig mer fackkunskaper om häst så får man 20 veckors företagarämnen, ekonomi, entreprenörskap, affärsplan, arbetsmiljö. Man tar sin examen genom en affärsplan med en fiktiv eller verklig affärsidé. För de som verkligen vill bli företagare så är det en kanonbra "kuvös" att vara i till företagsstart! Läs mer på www.bys.nu hälsar Åse Ericson som jobbat med BYS-studenter sedan 2001.