måndag 8 december 2008

Informativ hemsida med tillhörande blogg


Hittade i dag till Åse Ericssons hemsida http://www.aseericson.se/ och vidare till hennes blogg http://aseericson.wordpress.com/. Jättekul läsning då hon är uppdaterad i det mesta vad gäller Islandshästar!

Själv blir jag påmind om när jag för första gången var på ett SM för Islandshästar någon gång på 80-talet. Platsen var Ekhaga och om jag inte minns fel så satt Åse i final på en läckert litet femgångssto vars namn var Elding. Peter Häggberg satt bl a på, vad som sedemera kom att bli en av de första Elit-hingstarna i Sverige, Atli frá Sydra-Skördugili. Jag gillade stoet Kolbrún som senare blev mor till flera fina hästar hos Lena och Christer Ågren. Många flera hästar gick på det mästerskapet som senare mest synts offentligt i form av ett namn i stamtavlan hos de hästar som i dag syns på banorna. Kul att ha kvar sina minnesbilder på hästar som lämnat avtryck i svensk avel men som nu står i avelsboxen eller inte finns mer.


På bilden syns Atli med Peter Häggberg i sadeln. Atli är far till vårt förstaklassto Fála samt till klippan Nonni.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilket gott minne. Elding frá Glaesibae hette hon, 1.29 hög och dynamite. En riktig favorit för mig. Elding var mitt första avelsvärderade sto, hon lärde mig rida pass med fart och var en riktig skönhet. Men tyvärr dog hon ung, när hennes första föl fortfarande bara var 4 månader gammalt vid hennes sida. Hon hade ett medfött hjärtfel... Dottern Una klarade sig dock väl och lever i all välmåga här på gården och jag har fyra avkommor finns det efter henne. Kram på er hela familjen Hjort, hälsar Åse.

Anonym sa...

Nonni, som ni äger - har han ägts tidigare av Maria Vernerlund?
Träffade Nonni då han stod på Fors Gård då jag och maria jobbade ihop där!
Underbar häst (förutsatt att det är samma häst)!
MalinS