fredag 9 oktober 2009

www.monias.se

Efter många år som ryttare kan jag titta tillbaka på ponnyåren som några av de absolut roligaste. Att få pyssla med sin egen ponny, rida ut med ryggsäcken packad med saft och smörgåsar, att galoppera över ängarna, att hoppa över ikullfallna träd, rida över bäckar och hitta nya ridstigar. Att deltaga på sin första träning, att knoppa manen inför den första dressyrtävlingen, att hoppa över precis allt som går att hoppa över, att sy ett hästtäcke på syslöjden och köpa matchande nosludd till det... Vad är härligare än ponnytiden?

En ponnytid kan man ha på vilken typ av häst som helst, förutsättningen är bara att hästen i fråga är tillräckligt snäll och trivs med sin uppgift!

I dag rider traktens yngre barn och ungdomar sina första ridpass för tränaren Monia Häggkvist. Monia är ridskolechef på Ramsele ridklubb och har tävlat med framgång i hoppning och fälttävlan. Hennes filosofi är sund, enkel och något vi verkligen känner att vi kan stå för inför våra barn;

Monias Filosofi:

Den är mycket enkel...
It´s all about the feeling.

Under hela min verksamma tid som ryttare, ridlärare, tränare ,utbildare och coach har mitt mål och strävan efter att lära mig mer blivit min drivkraft och motivering i det dagliga arbetet.

Min filosofi är därför ganska enkel och för den oinvigde lätt att förstå nämligen att det handlar om känsla... Du blir tex aldrig en bra medmänniska om du inte kan känna empati för andra människor du blir heller aldrig en bra hästmänniska om du inte kan känna kärlek till djuret.

Om du är beredd att offra den tid som krävs för lärandet ser jag ingen begränsning i din utveckling som ryttare. Det pratas ofta om olämpliga hästar, ryttare utan talang och dåliga tränare men i min värld existerar inte detta för i slut änden är det bara du själv som sätter gränsen.

Min uppgift är att försöka hjälpa dig att nå ditt mål oavsett social bakgrund eller häst material, detta har blivit lite av min specialitet.Att med små medel och begränsat material plocka fram det bästa ur varje enskild individ och sedan arbeta fram en långsiktig plan beroende på mål.Man kanske inte kan göra en hel höna av en fjäder men det fjädern kan lära dig är ovärderlig kunskap så hoppa inte över den.

Här nedan följer några goda råd som jag vill ge till dig:

Det finns alltid någon som kan mer, du blir aldrig fullärd. En ödmjuk inställning om dig själv inför dina medmänniskor, hästar och tränare vinner alltid i längden.

Hitta en röd tråd och följ den.

Ett dåligt system är bättre än inget system.

Ta aldrig en genväg när du jobbar med hästar.

Sätt alltid hästen i första hand.

Kom ihåg vem som hållit i stegen längst där nere när du själv står på översta pinnen.

Lycka till och kom ihåg att ryttarkänsla kan man träna sig till den är inte medfödd!

4 kommentarer:

Tova sa...

Fint och tänkvärt inlägg!
Kram från Tova

Eva-Karin sa...

Åhh vilka sunda och tänkvärda ord!Det är så sant så sant....

Ulla sa...

Mycket kloka ord....... från en klok medmänniska!
kram

Anonym sa...

Ja, jag har alltid sagt det. JAG VILL BO GRANNE MED DIG och ha dig som tränare. Undra hur bra jag och Isak skulle vara då?
Kraaaaaaaaaaaaaam