måndag 19 oktober 2009

www.ann-sofielilja.com


I morgon har vi en heldag inbokad med veterinär Ann-Sofie Lilja. Hon kommer från morgonen att göra 90-dagars ultraljud på ett antal ston för att sedan fortsätta med att undersöka tand- och munstatus på några hästar. Efterfrågan har varit stor vad gäller att komma hit med sin häst och dagen har tyvärr inte rymt alla. Vi får helt enkelt boka in ytterligare en tandläkardag framgent. Tills vidare kan jag dock välkomna er som inte fått plats med er häst att komma hit och närvara - Mycket lärorik tillika nödvändig kunskap!

Följande är Ann-Sofie´s beskrivning om sig själv och sin veterinärbakgrund, saxat direkt från hennes hemsida www.ann-sofielija.com:

"Jag har ridit och haft egen häst sedan 1972 och började på veterinärhögskolan i Uppsala 1986. Utbildningen avslutades 1991 och därefter vikarierade jag i tre år på olika distrikt.

Mellan åren 1994-2002 var jag anställd på Skara Semin som djurhälsoveterinär och parallellt med detta började jag med hästsemin på Millomgårdens stuteri. Dessutom arbetade jag på Ängens stuteri med hingstar på naturlig betäckning. Jag arbetade på dessa stuterier till och med säsongen 2002.

Julen 2002 flyttade jag hem till Jämtland och började arbeta på Norra Storsjöbygdens distriktsveterinärstation. Jag har också arbetat med hästsemin på Överby stuteri, Marieby sedan sommaren 2004. Jag slutade på distriktet februari 2006 och startade egen verksamhet.

För snart fyra år sedan var jag på en föreläsning med Torbjörn Lundström. Han föreläste om hästtänder och betselskador. Jag tyckte det var mycket intressant och tog kontakt med honom efteråt. Jag har sedan dess haft förmånen att få utbildning på tandkliniken i Söderköping hos Torbjörn vid flera tillfällen.

Jag har dessutom genomgått steg ett och två i hästtandvård vid SLU i Uppsala."

Även dagens bild är lånad från Ann-Sofie´s egen hemsida.

1 kommentar:

M A Friman sa...

Lycka till med ultraljuden.