onsdag 4 mars 2009

Flygande pass

Att rida pass är inte, och har aldrig varit, min starka sida. När jag tränar mina hästar kan den mest inbitna femgångare börja bete sig som en fyrgångare. Hästen som alltid valt tölt som första alternativ och vars trav alltid varit svag och fyrtaktig börjar plötsligt dimpa ner i trav i nedtagningarna och den toksäkra passråttan går plötsligt väldigt snabbt i tölt istället för i pass.

En av mina favorithästmänniskor, Gudmundur "Gummi" Einarson http://www.geinarsson.se/, är en ruggigt duktig passryttare och kan nog göra femgångare av de flesta hästar. Han spanade till och med efter en femgångare i mitt fyrgångssto Fála från Fagerland http://www.pixbox.se/alb_show_id673622_page0.html. Själv var jag säker på att jag satt på en fyrgångare.

Just nu har jag Fálas bror (samma far) Árvakur i träning - En mycket trevlig femgångsvalack. Ju mer jag rider honom desto mer känns han som en fyrgångare så man undrar ju... Är Fála femgångare? Árvakur fyrgångare? Han ser onekligen ganska fyrtaktig ut på bilden!

Förvirring i taktträsket?!...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja taktträsk var rätta ordet, jag är där i taktträsket:)Kram från Anki (tycker om att läsa din blogg!!!!!)

Anonym sa...

Att fyrgångare är passtaktig en viss period i sitt liv är mkt vanligt, finns superfyrgångare som unga sprang i pass av sig själva fritt i hagen. Fyrtakten i passen är något som alltid finns i en femgångshäst, när de blir för höga i formen och inte använder sin rygg rätt. Magnus skulassons bok innehåller mkt matnyttigt.

Anonym sa...

När man alltid lyckas med "takten" - grisepass då;-)

Där mitt emellan 4 å 5-gång befinner jag mig:-D