torsdag 5 maj 2011

Arbetsform i tölt?





Rider för tillfället min mycket trevliga och talangfulla femåring Jára och står i en fundering kring hur jag ska fortsätta träningen. Hon har så lätt för gångarterna och formen att jag blir fundersam på vilken form som är den bästa att använda i uppbyggandet av tölten. Vill ju att hon ska bli stark och avspänd i tölten utan att för den delen tappa spänst, energi och aktion. Just i detta träningsstadium verkar det bli antingen det ena eller det andra. Antingen låg och lång form där hon tappar en del energi och aktion men jobbar på avslappnat, fint och med god takt eller lite högre form med mer samling (?) där hon har en fin aktion och spänst i steget men också en hel del anspänning.

I mitt sökande efter inspiration och utvecklande tankar kring detta surfade jag in på Lena Lennartssons hemsida http://www.landsbergaislandshastar.se/ och läste en gammal debattartikel om hästens form i tölt (gå in på fliken ridteknik - Debattartikel: Form i tölt?). Överhuvudtaget är Lenas hemsida värd ett besök då hon bjuder på mycket kunnande inom allt som har med Islandshästridning och gångarter att göra.

Ovanstående tre bilder föreställer alla Jára i olika varianter av form i tölt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Precis där är jag med!!!!!!!
Men jag varierar formen för jag inte vet vad som är bäst! Kanske blir det pannkaka vad vet jag?
Bara älskar när du skriver!
Kram från Anki och vilken hingst du ska ha i sommar! Återigen skulle vara granne med dig:)