måndag 26 januari 2009

Borta bra men hemma bäst!


Trots att det är både tokkul och supertrevligt att vara i fjällen så är det såååå skönt att komma hem. Allt var i sin ordning och såg precis ut som när vi lämnade gården, detta trots att man själv tycks tro att man är oumbärlig på stället ;)

Måndagen började hektiskt med fyra trötta barn som skulle till dagis och skola och vidare med att vår eminenta hovslagare Kurre kom till oss redan klockan 8.00. Puh. Våra ettåringar Vidja, Hilda och Frigg blev återigen verkade liksom flera av våra dräktiga ston. Isold skoddes om runtom, fortfarande med 8 mm skor och fyra brodd. Snösulor har jag hoppat över sedan några år tillbaka då detta ska göra att hoväggen inte blir lika skadad av sömhålen och risken för tappskor minskar. Vet inte om det stämmer men skorna sitter finfint och hovarna är hela.

En annan diskussion som har med skoning att göra uppkom i samband med den förra Mettekursen. Denna berörde användandet av brodd. I Sverige broddar vi i regel med fyra brodd per hov. På Island använder man vanligen två per hov (traktbrodd). Löst spekulerades om det finns något samband mellan detta och förekomsten av kotledsinflammationer vilket tydligen är mer frekvent förekommande i Sverige jämfört med på Island. Eller tycker de Svenska veterinärerna om att sätta den diagnosen kanske? Har de Isländska missat att den finns? Kanske får hästarna längre viloperioder så att de hinner självläka? Vad tror ni... Två eller fyra brodd?
Dagens bild föreställer Övergård i januarisol - Skönt att vara hemma!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du är hemma:)
Saknar att läsa din blogg men det är klart att du är värd en semester;)

Isak och Dofri har två broddar och på Dofri biter det jätte bra då han är låg i trakterna medans Isak är lite av bambi på hal is i vissa lägen.

De går bra båda bröderna!

Stor kram till dig!!!!!!!!!!!

M A Friman sa...

Här i Sverige är det vanligt med försäkringar och har man försäkring skall man använda den. På Island är det inte lika vanligt med försäkringar utan man ger hästen vila istället. Våra veterinärer är väldigt travinriktade och sprutar gärna, mot hov- och kotledsinflamationer. Nu är jag ute på farligt vatten, snart har jag alla veterinärer emot mig, så jag slutar skriva om detta här.

Som tidigare inlägg visar tydligt, man skall nog individanpassa skoningen. Titta hur hästen sätter ner sina hovar, det kan avgöra valet. Bedöm också var man rider hästen, mycket ridhus, mycket isvägar, mycket snö på en utomhusridplan, detta tycker jag avgör. Ómur har just nu fyra broddar på framskorna, men endast två på bakskorna. Detta är ytterligare en variant.

Haera sa...

Jag kör bara med traktbrodd men det är för att inte Haera och Dimma ska skada varann lika lätt...Men det fungerar jätte bra för mig iaf! Snart ska jag sko av dom och köra med bootsen istället.