onsdag 14 januari 2009

Blaersöner till salu


Jag känner till två riktigt fina unghingstar efter Blaer frá Budarhóli som är till salu;

Simlir från Järvsand 2 år. Mörkbrun, väldigt vänlig häst som är mjuk och rörlig och rör sig väldigt fint i hagen. Mamma är stoet Tófa som har en trevlig härstamning med Ótur frá Saudarkróki som far och ett fint gångartssto med 1:a-klassbedöming för ridegenskaper som mor. Ägare: Annelie nås på tfn 070-3345020.

Gandur från Silsjönäs 2 år. Svart, stor och vacker häst som är bror till vår Tara från Fagerland (samma mamma). Mamma Dimma frá Akranes finurerade under flera år i vår avel och har lämnat lyhörda femgångshästar med fina gångarter. Själv var hon en fantastiskt härlig ridhäst som under sin tid på banorna tävlade upp till SM-nivå i seniorklasser. Dimmas mor har lämnat flera avkommor bedömda i klass 1. Själv är Dimma tyvärr inte bedömd p g a skada. Ägare: Lisa nås på tfn 070-3584128.

Pappa Blaer frá Budarhóli verkade i Svensk avel under några år då han var i Gudmundur (Gummi) Einarssons ägo och tävlades med framgång i T1. Bilden är från SM i Göteborg 2004 då han figurerade i A-final Tölt T1 med en poäng över 7,0 om jag inte minns fel. Hans jämna, fina ridbedömning om totalt 8,50 med 8,5 rakt igenom alla ridegenskaper och hans otroligt fina lynne gjorde att vi använde honom i vår avel under tre års tid. Nu finns Blaer i Norge.

Då vi har jobbat för att minska vårt hästbestånd har vi dock bara en avkomma kvar efter Blaer. Vi ser fram emot att påbörja inridningen av Jára från Fagerland http://www.pixbox.se/alb_show_id681334_page0.html

4 kommentarer:

M A Friman sa...

Jag är så glad över mina två Blaer döttrar. Ångrar inte en sekund det valet av hingst.

Anonym sa...

Jag ångrar inte heller att jag köpte en blaer grabb av gummi. han är helt suverän. Jag rider honom och är hur cool som helst.

Anonym sa...

Jag har ju oxå en Blaer kille, köpt av dig :-) Hoppas mycket på honom//Marie

Maria N sa...

Jag gillar också mitt skäcksto efter Blaer å hoppas att hösten 09 ska bli spännande:-)