måndag 3 november 2008

Trästaket


Vi flyttade till Övergård i Solberg i januari 2001. Gården var i tämligen uselt skick och vi insåg ganska snart att såväl budget som tidsplan skulle behöva omvärderas. Skulle vi bygga billigt och göra klart det mesta eller skulle vi renovera såsom vi önskade men att ta en sak i taget. Vi valde det sistnämnda. Det första som prioriterades var rejäla hagar med tryckimpregnerat trästaket samt eluppvärmada vattenkoppar i dessa...


Till höstens projekt hör just dessa trähagar. Efter underhåll och pyssel med att byta ut trasiga slanor, samt rikta stolpar som inte riktigt står rakt längre, så tänkte jag att det skulle vara lite snyggt med lite färg på hagarna också. Brun träolja inköptes i mängder eftersom t o m jag har förstått att mina trähagar är ganska stora. Men vad gäller tidsåtgången har jag misstagit mig totalt. Detta tar massor av tid - Men snyggt blir det! Behöver jag tillägga att den häst som gnager på mina trästaket kommer jag att äta till middag... Eller nå´t... ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att Isak & Dofri bor hos mig;)Fast det är klart de är så väluppfostade att de inte biter på nymålat trästaket:)

M A Friman sa...

Vi håller på med trästaket hemma just nu, runt Ómurs hage. Men jag känner mig lite klok, beslutade redan tidigt att måla får jag göra i vår istället, det får stå över vintern. Så himla skönt och klokt beslut!