onsdag 10 september 2008

Kvinnligt företagande


För oss inom Islandshästvärlden känns det kvinnliga företagandet som en vanligt förekommande företeelse, men generellt i företagarSverige är vi i minoritet. I går var jag och många andra på en Inspirationsdag för kvinnliga företagare (några intresserade män hade också vågat sig dit) arrangerad av revisionsbyrån Öhrlings.

Dagen var givande och gav vad den var avsett för - Inspiration. Fyra färgstarka och framgångsrika kvinnor talade om sitt företagande, om vägen dit, om motgångar och om framgångar. Som gemensam nämnare fanns i varje framgångsrikt företag en stark kvinna med god självkänsla och mycket drivkraft. Samtliga föreläsare påtalade vikten av att skapa nätverk att värna om detta. Om att vara ärlig, rak och tydlig och om att ge och ta. En självklarhet kan tyckas rent förnuftsmässigt men i vardagen inte lika självklart!
Med detta vill jag uttrycka min glädje över att jag har så många goda vänner som hjälper till i vått och torrt, och jag hoppas verkligen att jag på något sätt lyckas förmedla min tacksamhet i såväl ord som handling. I de fall jag inte lyckat med detta så hoppas jag någon gång få en andra chans!

Madeleine Albright, USA´s första kvinnliga utrikesminister har med tydlighet uttryckt att vi kvinnor måste hjälpa varandra till framgång. Hennes citat, som ses nedan, har bl a gett titel till Liza Marklunds och Lotta Snickares bok och flickor och pojkar, kvinnor och män.

- There´s special place in hell for women who don´t help each other!

Tack Maria som lånat ut boken som jag läser men min man borde läsa ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hoppas att fler läser boken som jag tycker är oerhört lärorik å rolig!!

Vi får fundera på hur vi får våra män att läsa den! Jag undrar om sexstrejk vore ett alternativ..;-)

//Maria, en som absolut inte vill hamna i "special place in hell"