lördag 27 mars 2010

Hnótas ättlingar




Fyrgångsstoet Hnóta frá Hjallalandi efter Safír frá Vidvik har under åren lämnat flera fina avkommor. Med anledning av att min granne Annelie är bortrest, och jag ser till hennes hästar, har jag haft tillfälle att titta närmare några av dem som är i hennes ägo.

Hnótas dotter Dríft från Fagerland fick i somras en avkomma efter Reynir frá Hóltshusum vilket även Hnóta själv fick. Lika som bär är de två hingstfölen och med hållning och utstrålning som få. Visar fyra klockrena gångarter i hagen och ärver de dessutom mammas och pappas förträffliga lynne så tror jag att man har två utomordentligt fina ridhästar att se fram emot där. Hade de varit ston skulle de redan varit i min ägo...

Bilderna ovan visar Hnótas son Ási från Järvsand såsom han såg ut i september 2009.

Inga kommentarer: