söndag 15 juni 2008

Norrländska Mästerskapen 2008


I morse packade vi picknickkorgen och drog iväg till Wången för att beskåda finalerna. Planen var att vi skulle åka upp till lunch för att se A-klassernas finaler och få se en sammanfattning av helgens bästa. Några riktigt fina hästar och goda prestationer fick vi se där jag själv tyckte att A-klassens A-final var roligast att titta på. Lite tråkigt var det att flera namnkunniga ryttare med häst inte fanns på plats vilket vi på senare år blivit riktigt bortskämda med.

Riktigt, riktigt kul var det att se Vidun´s helsyster Vaka frá Hafnarfirdi i fyrgångsfinalen. Ett spektakulärt sto i vilken jag kunde känna igen en hel del egenskaper. Ruggigt bra rörelser ffa i tölt men inte helt jämn. Det såg inte heller ut att saknas framåtbjudning... Inte alls faktiskt!

Vaka är bedömd till totalt 8.18 med 7,81 exteriört och 8,42 för ridegenskaper. Henne skulle jag förstås gärna ha på min gård. Bilden visar Vaka och hennes ryttare tillika ägare Ann Margrit Morset i dagens fyrgångsfinal.

I övrigt fanns ett litet töltsto med i A-klassens Töltfinal på eftermiddagen. Det lilla stoet Jóra riden av Jökull är också ett sto jag blivit lite förtjust i. Hon kanske också vill flytta till Övergård?!

Inga kommentarer: