söndag 1 juni 2008

Fantastiska gamla hästar


Jag brukar säga att om hästarna fortfarande är hela och friska när de är 15 år så håller de i 15 år till. Kanske är det en tillfällighet men faktiskt så har det varit precis så med flera hästar jag känner. När jag funderar på vilka hästarna är som fortfarande är kärnfriska och pigga även i högre ålder, så slår det mig att dessa hästar även är väldigt fina gångartshästar, ofta tävlade med goda resultat. Tankarna kring detta för mig tillbaka till en föreläsning som Mette Manseth hade på Ridinstruktörsseminariet på Wången i vintras. Där betonades vikten av att träna hästen på ett sätt som gör den stark och hållbar. Att hästen ska hålla många år efter avslutad tävlingskarriär. Så sant som det var sagt!

På bilden ovan syns Gimsteinn som nu är 22 år. I sina glans dagar tävlades han framgångsrikt i tölt och fyrgång och var landslagshäst under såväl Nordiska mästerskap som Världsmästerskap. Nu är han en pigg, frisk och älskad ridhäst hos Carina Linder-Pålsson med familj.

Inga kommentarer: