onsdag 11 februari 2009

Fortsatta tankar om avel


I gårdagens inlägg kom vi in på avlarens ridkunskaper kontra framgångsrikt avelsarbete. Vid förra året den här tiden skrev jag ett inlägg med funderingar kring betäckningssäsongen och val av hingst till aktuellt sto. Då dessa tankar känns aktuella i sammanhanget väljer jag att upprepa mig i dag;

Det roligaste jag vet är Islandshästavel!

För varje häst jag jobbar med funderar jag på hur väl den passar in på den ideala häst jag söker och vill rida på. Vilka egenskaper jag skulle vilja förbättra för att den skulle vara perfekt. Rent krasst handlar det egentligen om vilken häst som passar mig som ryttare och hästmänniska. Eftersom jag tycker om att jobba med ston så kretsar funderingarna nästan uteslutande kring vilken hingst jag i framtiden ska välja till det sto jag för tillfället tränar.

Att verkligen rida och lära känna sitt sto ser jag som en stor fördel i avelsarbetet, det ger mig en större insikt i vilken hingst som kan vara lämplig för att komplettera just mitt sto. Nu börjar den tiden närma sig då det är dags att verkligen besluta sig för vilken hingst som blir aktuell för mina ston denna säsong. Då, mitt i beslutsångesten, önskar jag att jag kände hingstarna åtminstone en bråkdel så väl som jag känner mina ston. Vad är en träningsprodukt och vad är talang? Vet jag att den häst jag är intresserad av är frisk, spatt- och eksemfri? Är hästen bara väluppfostrad och skickligt tränad eller är den verkligen lättarbetad med gott lynne? Så ytterligare en faktor som är av stor betydelse - Var står hingsten på station? Fribetäckning? Handbetäckning? Semin? Hur ser flocken, hagarna, tillsynen, omvårdnaden ut? Veterinärkontakt? Hur hanterar hingsten stoet? Hur långt är jag beredd att köra mitt sto? Var vågar jag lämna henne? Många frågor att ställa sig innan stoet väl är hos hingst. Sedan är det bara att hålla tummarna för att det blir ett föl också!

Dagens bild föreställer vårt sto Isold från Fagerland då hon var 5 år gammal. Förhoppningsvis ska vi lära känna henne väl nog för att i framtiden matcha henne med rätt hingstar. Men hur lär vi känna hingstarna?

Inga kommentarer: